Concept van
Oscar Niemeyer
·
Tijdens het bekijken van een documentaire over
Oscar Niemeyer, zien we dat hij de
natuur en vernieuwingen verheerlijkt.
De wereld is beter af zonder mens. Volgens Oscar bood beton ook allerlei mogelijkheden en toepassingen.
·
Oscar Niemeyer wilde graag ronde vormen introduceren.
Bogen is volgens hem een natuurlijke oplossing.
·
Architectuur is volgens Oscar Niemeyer licht, hol, plastisch en een ontdekking.
Bijvoorbeeld de
steunpunten bij een gebouw moet je laten zingen. Zo benadrukt bij de gebouwen.
·
Vrije, sensuele kromme lijnen spreekt me aan,
die je in de bochten van onze rivieren,
wolken lichaam van de vrouw ziet, aldus Oscar Niemeyer.
·
Een gebouw moet volgens hem ook in harmonie zijn met de natuur. Tevens zo
eenvoudig als wij leven. Men moet stilstaan
en verrast worden door iets nieuws.
·
Eenheid is volgens Oscar Niemeyer een moment dat samenhangende elementen ook plastisch
verbonden zijn.
·
Daarnaast is het verband tussen volume en openruimte cruciaal volgens hem.
Al deze bovengenoemde kenmerken zien we dan ook
terugkomen in zijn gebouw
Niterói Contemporary Art Museum:
Architect: Oscar Niemeyer
Locatie: Niteroi- Rio de Janeiro- Brazilie
Structural Engineer: Bruno Contarini
Jaar: 1996
-
Sensuele
kromme lijnen
-
Harmonie met
de natuur
-
Steunpunt
van gebouw laat hij zingen (een bloem die uit de grond komt)
-
Verband tussen
volume en openheid
-
Samenhangende
elementen zijn plastisch verbonden
-
Licht à
verstoort de natuur zo min mogelijk
-
Materiaal:
gewapend beton
Niterói Contemporary Art Museum
heeft een panoramisch uitzicht over Rio de Janeiro. Het ligt aan zee en heeft
uizicht op de bergen. Volgens Oscar
moest het gebouw ook licht zijn, zo verstoorde het de natuur niet. Het was als het ware een sugerloaf dat uit de
grond kwam en continu groeide en zich verspreide. De verspreiding zie je dan
ook goed terugkomen in de 98m lange oprit.
Indeling van het gebouw
De MAC, ook wel zo genoemd. Is 16 meter hoog hij is toegankelijk
via een 98 m lange oprit. De diamter van de koepel is 50 m en is verdeeld in
drie verdiepingen.
De oprit is in feite een wandeling door de architectuur( Architectonisch oprit) .
De oprit leidt je naar de 1e verdieping, waar
zich te veranda en tentoonstelling ruimten bevinden. Het is een 6-hoekkige
kolomvrije zaal van 400 m2. Daarnaast heb je een panoramisch uitzicht over Rio
de Janeiro.
In de 2e verdieping zitten de kleinere ruimtes voor andere tentoonstellingen. De muren verlopen zodanig dat schilderijen en beelden intelligent kunnen worden gebruikt. Schilderijen worden dan ook aan de muur bevestigd en niet aan de losse paneelwanden. Anders worden die juist benadrukt.
In de 2e verdieping zitten de kleinere ruimtes voor andere tentoonstellingen. De muren verlopen zodanig dat schilderijen en beelden intelligent kunnen worden gebruikt. Schilderijen worden dan ook aan de muur bevestigd en niet aan de losse paneelwanden. Anders worden die juist benadrukt.
Op de begane grond bevindt zich een bar, restaurant, vergaderzaal en
opslagruimte.
Doorsnede & Plattegronden
![]() |
Kelder/ beganegrond |
1e verdieping/ veranda
1e verdieping/ centrale zaal
2e verdieping/ tentoonstellingsruimte
Constructie
De constructie van de Contemporary Art Museum begint in de grond (kelder, diameter 9 meter) op een centrale plek. Waarna het hoger op steeds verder uiteen bloeit. Veel mensen vinden het gebouw op een UFO lijken, maar het concept van dit gebouw is het uiteen bloeien van een bloem vanuit de grond.
Het gebouw heeft een radiale constructie van 16 meter hoog, diameter is 50 meter en het gebouw heeft 3 verdiepingen.
De grote centrale hal staat vrij van kolommen, om de centrale hal staan 6 pilaren (diameter 50 cm) die de balken van het dak ondersteunen. De 6 pilaren maken samen een hexagon.
Plattegrond verdieping 1. Rode puntjes zijn de pilaren.
Plattegrond 2e verdieping
Plattegrond verdieping 1. Hexagon.
Balken die het dak dragen, kolommen die balk dragen.
Het gewicht van de balken en kolommen worden opgenomen door de vloer van de eerste verdieping.
Krachtenafdracht Niterói Contemporary Art Museum.
Door de structuur is het gebouw opgewassen tegen windkrachten van 200 km/h en gewichten van 400 kg/m2.
Materiaal
Het gebouw heeft 70 triplex glasplaten die zonwerend zijn. Hij heeft ramen in zijn gebouw geplaatst voor ten eerste daglicht en ten tweede het uitzicht. Niemeyer wilde dat je vanuit binnen het uitzicht kon bewonderen.
Elk raam is 4,80x1,85 meter en staat onder een hellingshoek van 40 graden. Zo wordt er gelijk een overstek gemaakt. De ramen zijn 18 mm dik en zijn verbonden aan elkaar met stalen frames. Ze kunnen een gewicht van 20 mensen houden.
In het groen aangegeven de ramen van het gebouw.
Binnenkant gebouw, uitzicht ramen.
Er werd 5500 ton aan grond uitgegraven voor de constructie en 3,2 miljoen kubieke meter beton gebruikt voor het gebouw. Doordat het materiaal glad is, versterkt het de organische vormen.
De balken en kolommen zijn van voorgespannen beton.
De vloer van de helling buiten is een roze/ rode bestrating met witte zijwanden.
Rode bestrating
De vloeren van de hallen bestaan uit 3000 m2 blauwe tapijt.
De buitenkant van het gebouw is wit, zodat het lijkt alsof het in de lucht zweeft.
'Zwevend in de lucht'
Looproute
Looproute buiten
De looproute naar het gebouw toe is een pad met veel rondingen. Het pad is 98 meter lang en heeft 2 ingangen. Een ingang op de 1e verdieping en een ingang op de 2e verdieping. De looproute is zo gemaakt dat je vanuit de grond door de lucht naar het gebouw vloeit.
Looproute naar het gebouw (rood)
2 ingangen
Looproute binnen
De routing in het gebouw is van gallerij 1 naar gallerij 2 etc. tot en met gallerij 5. Vanuit gallerij 5 ga je naar de grote zaal en vanuit de grote zaal ga je naar de trap.
Looproute binnen het gebouw. Pijlen geven aan welke richting.
Hexagon
Door de plaatsing van de kolommen en muren krijg je dat de grote zaal in het midden een hexagon (zeshoek) is.
Hexagon in het midden.
Doorsnede gebouw. De hoogte van de grote zaal loopt door naar verdieping 2.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten